Other Page :

Friday, April 13, 2012

Duhai Sahabat Sejati ku..

"Sahabat sejati" satu kalimah yang membawa pelbagai makna dan yang penting kita semua sudah pun tahu siapa itu sahabat sejati. Kita berkawan dengan ramai orang jadi kita punya sahabat yang ramai tetapi hanya sebilangan kecil sahaja yang kita lebih rapat. Sahabat yang kita lebih rapat ini yang lebih kita percaya, lebih kita kenal budi pekertinya, lebih kita ambil berat dan lebih kita meminta pertolongan daripada mereka.

Namun, sudah dapat dijangka diantara sahabat-sahabat sejati yang kita ada, terdapat seorang sahabat yang lebih sejati..aha..kan?? Biasanya beliau lah yang lebih kita selesa untuk mengadu sebarang masalah. Sahabt sejati ini ibarat keluarga kedua kita dan sahabat yang lebih sejati pula ibarat adik-beradik kita makna kata ibarat isi dan kuku. Jadi, tidak heranlah jika terdapat perbalahan dan pergaduhan diantara kita dengan sahabat kita yang lebih sejati ini.

Malah jika kita lihat sendiri di dalam lumrah kehidupan kita, kita lebih gemar berkawan dengan sahabat kita berbanding adik-beradik kita, kita lebih baik dengan sahabat2 kita berbanding adik-beradik kita. Peranan setiap adik-beradik itu adalah bertanggungjawab di setiap perkara yang terjadi di antara mereka. Oleh sebab itu, layanan kita terhadap adik-beradik kita mungkin agak kasar berbanding sahabat2 kita kerana kita sebenarnya sedang melindungi adik-beradik kita daripada perka-perkara yang buruk berlaku. Jadi, kita sebenarnya akan lebih ambil berat terhadap adik-beradik kita. betul tak??

Sebab itu juga layanan kita kepada sahabat yang lebih sejati seperti layanan kita terhadap adik-beradik. Disebabkan itu, mungkin sahabat kita itu akan cepat terasa dan terluka. Tetapi kita juga yang akan berada disisi beliau dan menenangkan hati beliau lalu meminta maaf. Di situ telah nampak jelas bahawa peranan sahabat yang lebih sejati ini amat-amat sensitif tetapi lebih mesra dengan kasih-sayang.


No comments:

Post a Comment